Barn + djur

Och så kom blåsten igen. Även fast det har varit hela fem grader varmare enligt termometern än när solen var här, så känns det så mycket kallare.

Zorro har vi knappt sett någonting av sedan igår kväll. Han fick ett nytt tuggben, av en sort vi inte provat förut.
Det var populärt i alla fall, han har legat och tuggat nästan konstant sedan han fick det. Jag har aldirig sett honom tugga upp ett ben så fort, nästan halva är redan borta.

image9

image10

Jag tror Zorro har blivit lite av kvarterets lille gullegris. När vi var ute idag träffade vi på en dam som log och frågade "Det är väl den lille som är så väluppfostrad?" Ja, när han vill. Just då ville han inte riktigt, det var ett mycket intressant träd att sniffa på just då. Men han sprang inte fam till damen i alla fall, och det har vi fått träna väldigt mycket på.
 Grannbarnen tycker också väldigt mycket om Zorro, och trots att han är något reserverad gentemot barn så är det väldigt kul när de leker med honom.

Reservationen tror vi kommer från en liten pojk i området, vars föräldrar troligen inte lärt honom NÅGONTING om hur man hanskas med djur. Redan när Zorro var en liten valp ville den här pojken leka, och sprang skrikande rakt mot den stackars valpen viftandes med armarna. När han skulle klappa så böjde han sig rätt över och vid något tillfälle försökte han helt sonika lyfta upp den lille valpen. Jag har flera gånger varit tvungen att säga åt pojken på skarpen, då han inte lyssnat.
Att springa rätt mot en hund, och dessutom skrika samtidigt, kan uppfattas som väldigt hotande av hunden. Nu var Zorro såpass tygg och snäll så inget hände, men det kan gå illa om det är en otrygg eller aggressiv hund.
Det som jag tycker är sorgligast med det här är att pojken är nästan i skolåldern, hans mor brukar sitta och titta på och ger mig onda ögat när jag tar bort Zorro från pojken.

Jag tycker att alla barn borde få tillfälle att umgås med djur, och chans att lära sig hur man skall göra och uppföra sig för att mötet skall bli så trevligt som möjligt för alla parter.


Oj, nu blev det två väldigt seriösa inlägg efter varandra.. Skall försöka skriva något lättsamt nästa gång : )

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0