ARG

Så fruktansvärt arg jag är just nu. Så galet, bubblande arg!

I helgen så är det marknad här i Borås, massvis med folk överallt. Mattias och jag står i kön till bankomaten, och bara småpratar. Bara någon meter bort står en ung tjej (kan inte ha varit mer än sjutton år gammal, om ens det) med en ung pitbull i koppel. Nästan valp till och med. Det verkar vara en ganska glad och nyfiken hund, nosar omkring sig och drar lite grann i kopplet. Det fick han tydligen inte göra alls.
 Hon börjar med att rycka så hårt i kopplet så hela hunden lättar från marken. Redan här är börjar jag bli chockad och arg, men tyvärr förekommer sådant här bland mindre intelligenta hundägare. Sedan höjer hon hela armen och SLÅR hunden rätt över ansiktet. Med kraft.

Hon SLOG sin hund. Hon allvarligt talat slog sin hund. Här exploderade jag, gråt och otrolig ilska bara vällde upp i mig. Människor runt om reagerar, och vi var flera som sa till. Varpå svaret blir något i stil med "Det här är en renrasig pitbull, vill ni att han skall bita ihjäl er eller?" Sedan var det något vagt om uppfostran, men vid det laget såg jag rött.

Vem f'** är hon att tala om hunduppfostran? Vad vet hon om någonting? Man kan inte ta bort aggressivitet med våld! Vilken jubelidiot tror att man kan det? Om man inte kan klarar av att ha en pitbull skall man inte skaffa en!

Pitbulls är en ras kända för att användas som kamphundar, och efter en hel del idiotisk avel där aggressivitet har uppmuntrats, så är det klart att det krävs massvis med jobb med en sådan hund. Det måste man veta när man skaffar en pitbull. Det verkar den här tjejen fått helt om bakfoten. Istället för att försöka motverka aggressiviteten så matar hon den med våld. Om den stackaren inte aggressiv nu, så kommer den tveklöst bli det! Det räcker att man hänger på den lokala brukshundsklubben ett tag för att lära sig baserna i hunduppfostran. Är det för mycket att begära av varje hundägare?

Hundkurs någon? Vet inte någon hundkurs idag som uppmuntar aktivt våld. Det hjälper inte, allt man får är i bästa fall en olycklig, otrygg och aggressiv hund. I värsta fall får man en polisanmälan efter en ihjälbitning och en avlivad hund.

Åhh. så arg jag är! Det bara bubblar i mig! Man slår inte sin hund! Punkt.


Kommentarer
Postat av: Lala

Bra att du reagerar!!!sluta inte med det. Själv är jag också arg, på en bok som jag såg på mässan i Göteborg i dag, men jag måste nog samla mina tankar och försöka få ner det på bloggen, men det tar kanske sin tid??

Snart ses vi. Kram Lala och hundarna.

2008-09-26 @ 21:10:41
URL: http://www.destinyheights.se
Postat av: Lala

Nu är det tid att sluta vara arg. KOm igen och skriv en rad eller fler.

Tack för senast.

Lala

2008-10-10 @ 20:04:08
URL: http://www.destinyheights.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0