ARG

Så fruktansvärt arg jag är just nu. Så galet, bubblande arg!

I helgen så är det marknad här i Borås, massvis med folk överallt. Mattias och jag står i kön till bankomaten, och bara småpratar. Bara någon meter bort står en ung tjej (kan inte ha varit mer än sjutton år gammal, om ens det) med en ung pitbull i koppel. Nästan valp till och med. Det verkar vara en ganska glad och nyfiken hund, nosar omkring sig och drar lite grann i kopplet. Det fick han tydligen inte göra alls.
 Hon börjar med att rycka så hårt i kopplet så hela hunden lättar från marken. Redan här är börjar jag bli chockad och arg, men tyvärr förekommer sådant här bland mindre intelligenta hundägare. Sedan höjer hon hela armen och SLÅR hunden rätt över ansiktet. Med kraft.

Hon SLOG sin hund. Hon allvarligt talat slog sin hund. Här exploderade jag, gråt och otrolig ilska bara vällde upp i mig. Människor runt om reagerar, och vi var flera som sa till. Varpå svaret blir något i stil med "Det här är en renrasig pitbull, vill ni att han skall bita ihjäl er eller?" Sedan var det något vagt om uppfostran, men vid det laget såg jag rött.

Vem f'** är hon att tala om hunduppfostran? Vad vet hon om någonting? Man kan inte ta bort aggressivitet med våld! Vilken jubelidiot tror att man kan det? Om man inte kan klarar av att ha en pitbull skall man inte skaffa en!

Pitbulls är en ras kända för att användas som kamphundar, och efter en hel del idiotisk avel där aggressivitet har uppmuntrats, så är det klart att det krävs massvis med jobb med en sådan hund. Det måste man veta när man skaffar en pitbull. Det verkar den här tjejen fått helt om bakfoten. Istället för att försöka motverka aggressiviteten så matar hon den med våld. Om den stackaren inte aggressiv nu, så kommer den tveklöst bli det! Det räcker att man hänger på den lokala brukshundsklubben ett tag för att lära sig baserna i hunduppfostran. Är det för mycket att begära av varje hundägare?

Hundkurs någon? Vet inte någon hundkurs idag som uppmuntar aktivt våld. Det hjälper inte, allt man får är i bästa fall en olycklig, otrygg och aggressiv hund. I värsta fall får man en polisanmälan efter en ihjälbitning och en avlivad hund.

Åhh. så arg jag är! Det bara bubblar i mig! Man slår inte sin hund! Punkt.


Projekt-logg, dag 2

Är nu hemma igen efter en morgons sömnad på Mattias jobb, där de har industri-symaskiner jag får låna. Vilken känsla! Det är sådan skillnad mot att sy på en hushållsmaskin. Det går fort, det är smidigt, allt finns lätt till hands. Maskinen klipper av tråden när man är klar med en söm, och det blir inga lösa trådändar någonstans. Så mycket jag fått gjort! Klänningen är nu nästan klar, skall bara fållas. Den lilla jackan är på god väg den också.

nästan klar!

Den ser bättre ut på, jag lovar!

Projekt-logg, fortsättning

Som vanligt underskattar jag tiden det tar att skära till alla mönsterdelar. Det hjälper i och för sig inte att jag måste göra det på golvet. Även om jag så bara skulle sy ett plagg om året så skulle ett tillskärarbord vara väl värt pengar och den enorma plats som behövs. Aj min rygg!
Sedan har jag två små nyfika pappisar här, varav en inte förstår ett nej och viftar på svansen när man är sur på henne. Zorro går och lägger sig, gärna på de små bitar som jag slängt iväg på en hög.

Är lite stolt över min mönster-placering på tyget, sparade säkert en och en halv meter från vad som behövdes enligt beskrivningen. Och jag halverade tygåtgången på fodret. Synd att man inte visste det när man köpte tyget, men det är absolut inget man kan räkna med. Skall börja sy nu! 

Projekt-logg

Äntligen ett nytt projekt på G! Skall på två dagar förvandla det här:

Innan sömnadsstart!

Till det här:

50-talsklänning

Tänkte rapportera mina framgångar (och misstag) här. Vet att Mamma tycker sånt här är kul : )

Har fuskat och köpt ett färdigt mönster, tänk om Carina (min gamla sömnadslärare och handledare på gymnasiet) visste om detta!  Men jag faktiskt ingen lust att feppla med mönsterkonstruktion, och om jag skall vara ärlig så kommer jag inte ihåg allt. Fast, petig som jag är, så blev det lite granna ändringar i möntret ändå. Får se hur det blir!

Har klippt ut mönstret och gjort ändringarna, nu blir det tillskärning. När jag druckit upp min lunch.

Kommer uppdatera snart igen! 


RSS 2.0