Sluta Hata!

Låg och pratade med Mattias innan vi somnade igår kväll, om allt möjligt. Kom in på resan vi ska på i maj, till Texas. Det är där jag kommer från och där jag delvis växt upp. Det vet de flesta som känner oss, och när vi berättar var vi skall på semester någonstans så förklarar vi att det är för att det är mina gamla hemtrakter och att jag fortfarande har flera vänner där.

Det Mattias sa till mig igår var att han när han berättar för andra var vi ska, får mycket negativa responser och sarkastiska svar. Att alla i Texas är rasister, och Ku Klux Klan är öppet utbredda överallt. Att alla är superfeta, att det bara finns oljeborrar och rancher så långt ögat kan nå. Vad jag förstår så talade de väldigt sakligt om detta, som om de visste. Fast de aldrig varit där.
Detta gör mig mycket, mycket ledsen och besviken. Jag förstår att det finns fördomar, det finns det överallt. Men att det är så ACCEPTERAT att tala illa om något för att det är amerikanskt?
Om jag talar med någon vars sambo/fru/man/bästis är från någon annanstans, inte skulle jag häva ur mig otrevligheter om den platsen då! Det är så fruktanskvärt otrevligt, ouppfostrat och rentav elakt.

Jag har mina vackraste och gladaste minnen från Texas, och ingen jag känner som spenderat tid där tycker illa om det alls, tvärtom. 

Varför är det så accepterat att tala illa om och hata USA? Mycket av det jag hört skulle man aldrig ens tänka sig att säga om andra länder. Och att man har mage att göra det framför mig, när man vet vad jag tycker och känner. Jag förolämpar inte ditt hemland, vad får dig att tro att det okej att förolämpa mitt?

Jag har tolerans, det har jag. Jag förstår mycket av hatet, men jag tycker att det är missriktat. Ta inte ut det på ett helt land, som är så ofantligt stort, när det i stort sett en enkild ledare som gjort så mycket dåligt. Det är ofattbart, hur mycket han förstört.

Men människorna är fortfarande människor, och trevligare och gladare människor än Texas-borna har jag ALDRIG träffat.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0