Trevligt temp!!

Ojoj, så mycket att skriva om. Får börja från början, Fredag.

Uflyttningsfest hos Cornelia. Hittade aldrig något att ha på mig, i mitt tycke såg jag förfärlig ut. Modemiss till tusen. Mår lite illa när jag tänker på det faktiskt.
Men det var ganska kul ändå, Cornelia är en underbart härlig tjej.
Mattias gick hem tidigt, han var trött och kände sig inte social. Jag traskade hem vid 12-tiden, skulle ju upp tidigt på lördagen för hundutställningen. Ringde och väckte Mattias som fick komma ut med Zorro för en kort runda.
 
  Sedan var det hopp i badet för Zorro! Han är så duktig på det, står alldeles still när man duschar honom. Han gnyr och gnäller en del, men det kan vi leva med. Och han ser ju så rolig ut när han är genomvåt!

image11

Föningen gick som vanligt utan problem, och han borstades tills hans päls sken och var len som siden.



På lördagen var det till att gå upp tidigt. Baka scones, packa in gårdagens överblivna pannkakor och snabbt kamma igenom Zorro igen. Och iväg! Till Strömma Naturbruksgymnasium. Västra fågelhundsklubbens årliga inofficiella utställning. I ett ridhus.

Alla som varit i ett ridhus vet hur underlaget är, riktigt skitigt. Och så luktar det häst. Jag störs då inte av det, tvärtom, men Zorro tyckte att det var jättespännande. Ner och rulla ville han helst göra.
Men det absolut värsta av allt var, att det var så sjuhelsikes KALLT.  Fruktansvärt kallt.
Vi var så duktiga och var där en timma tidigt, bra parkering och utmärkt plats vid ringen för trimbordet och våra stolar.
Det ångrade vi sedan. Det visade sig att det var ca. 50 hundar före oss i vår ring. Oh, shit tänkte vi, en domare snittar väl på 25 hundar / timma ungefär?  3 timmars väntetid i ett svinkallt ridhus.

Sådan tur hade vi inte. Nej, grupp 9 och en del av grupp 1 fick den mest noggranna och lugna domare vi någonsin kunnat tänka oss. Jag var överlycklig. Det är precis vad Zorro behöver. Någon som tar det lugnt med honom.
Men lugn tar tid. Mattias räknade ut att hon snittade på 10 hundar / timma. 10 HUNDAR / TIMMA. Helt sjukt lång tid tog hon på sig. Och det var såå kallt. Lindade in stackars huttrande Zorro i en filt och höll honom där i flera timmar.

Tills det äntligen blev vår tur. Av med tjockjackan, bort med filten och in i ringen. Falukorv redo till Zorro.
Först gick det sådär. Första varvet runt ringen drog han och var allmänt jobbig, men han lugnade ner sig. All träning på kommandot "stå" hade lönat sig lite grann. Men bara lite.

image12
 Jag och Zorro i mitten.


Oj så nervös jag var när han skulle upp på bordet. Det var ju det som vi haft problem med.  Men, hör och häpna, det gick jättebra! Domaren var jättetrevlig och hanskades så bra med honom. Och så var hon ju en kvinna, det går så mycket bättre med kvinnor än med män. Hon fick till och med titta på tänderna och Zorro drog inte ens bort huvudet!

Jag var så lycklig och stolt just då så jag trodde jag skulle flyga iväg. Och när han dessutom gick jättefint sitt andra varv och fram och tillbaka över ringen så var jag i sjunde himlen.

image13
Syns inte så bra, men Zorro på bordet och jag framför.

Trots Zorros fina uppförande, så kom vi tvåa med HP. Hederspris : ) Domaren gav oss, föutom våra kritikpapper, även muntlig förklaring till sina beslut. Vad som skilde Zorro från Texas som vann (Ja, Texas som jag sitter hundvakt för) var att hon tyckte att Zorro hade för lågt ansatt svans, vilket gav dålig båge på svansen.

Det är det som är så intressant med utställningar, att det kan gå hur som helt, beroende på domaren. I somras fick Zorro på sitt kritikpapper "well set tail".

Det som jag blev absolut gladast över, det var att domaren satte "trevligt temperament" ! På hunden som senast i somras nästan försökte bita en domare. Där ser man hur mycket träning kan göra.

Vi kom inte därifrån förren kl. 17, eftersom Texas gick vidare i tävlingen. Vid det laget frös vi så mycket att det tog hela resterande kvällen att bara lyckas få upp värmen igen.  Mellan 9 och 17 var vi i det svinkalla ridhuset, hela 8 timmar! Men nu vet vi. Zorro kan klara en riktig utställning. Forshaga i april då!

Kommentarer
Postat av: Lala

Grattis!!
Jag vet allt om kalla ridhus.
Vad hette domaren?? 10 hundar / tim låter bekant nämligen, men 20-25 är bertydligt vanligare.
Jag tror inte att svansen ät fel.
Hoppas att ni fick rejält med mer smak för han är ju fin er lille kille.
Lala

2008-02-25 @ 12:45:28
URL: http://www.destinyheights.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0